Skuteczna kampania Google AdWords

kampania Google AdWords

Kampania Google AdWords jest elementem strategii marketingowej w Internecie [inne działania w artykule: "Niezbędne działania marketingowe w internecie"], który pozwala na wyświetlenie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google. Wyświetlają się one po wpisaniu konkretnej frazy przez użytkownika. Mogą pojawić się jako pierwsze od góry lub od dołu strony. Firmy chętnie korzystają z tej kampanii reklamowej, gdyż jest skuteczna i przynosi szybkie efekty.

kampania google adwords

Planowanie i cele kampanii Google AdWords

Kampania Google AdWords jest płatna, ale tylko jeśli w nią klikniemy - samo wyświetlanie reklamy jest darmowe. Mamy gwarancję, że płacimy tylko za osoby, które odwiedziły naszą stronę, co zwiększa szanse pozyskania nowego klienta. Prościej mówiąc, płacimy za realne wejście na stronę, tylko poprzez kliknięcie w reklamę. Jeżeli ktoś odwiedzi stronę, klikając w wynik organiczny, nie wiąże się to z kosztami. Od czego zacząć kampanię reklamową w wyszukiwarce Google? Otóż trzeba dobrze ją zaplanować i zastanowić się nad celami kampanii. Warto zadać sobie pytanie: Czego oczekujemy od kampanii? Jakie założenie ma spełniać? Po czym poznamy iż nasz cel został osiągnięty? Cele mogą się różnić w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, branży w jakiej działa, budżetu założonego na kampanię Google AdWords oraz wielu innych czynników. W przypadku sklepu internetowego celem będzie bezpośrednie wsparcie sprzedaży online. Natomiast w innych przypadkach może to być ogólna promocja marki oraz zwiększenie jej świadomości u użytkowników lub tylko wypełnienie formularza kontaktowego. Cele te mogą się oczywiście łączyć, lecz im dokładniej je określimy, tym łatwiej będzie sprawdzać i kierować wynikami kampanii. Planując kampanię, warto przyjrzeć się działaniom konkurencji - obserwując strony podobnych firm i ich linki sponsorowane - czy przedstawiają ofertę w reklamie w najbardziej korzystny sposób.

Pytania i odpowiedzi

Gdy szukasz czegoś w Internecie, wpisujesz konkretną frazę w wyszukiwarkę, a ona ma za zadanie przeszukać zasoby Internetu i zgodnie z założeniem Google możliwie najdokładniej odpowiedzieć na Twoje zapytanie. Najlepiej kierować się prostym rozumowaniem i dawać użytkownikom odpowiedzi na ich pytania - reklama AdWords jest własnie tą odpowiedzią. Wbrew pozorom to nie "słowa klucze" są najważniejsze, a zapytania. Stanowią one bezpośredni przekaz informacji o tym, czego internauta chce i w jaki sposób chce to osiągnąć. Będąc bogatszym w wiedzę, w jaki sposób zapytania są formułowane, łatwiej będzie nam podejmować decyzje podczas tworzenia grup reklam oraz pisać skuteczniejsze reklamy tekstowe. Grupy reklam to nic innego jak porządkowanie reklam tekstowych, tak by odpowiadały na wąski zakres pytań. Celem każdej kampanii jest udzielenie odpowiedzi internaucie na wyszukiwane przez niego zapytanie w taki sposób, by jak najtrafniej pasowała do naszej reklamy. Oprócz wyboru frazy kluczowej, wybieramy również dopasowanie słów kluczowych. Dostępne są cztery różne opcje tego dopasowania. Dzięki nim można przyciągnąć więcej ludzi na stronę, gdyż nasze reklamy będą wyświetlane dla większej ilości zapytań. Dopasowanie przybliżone pozwala na wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania dla słów w dowolnej kolejności oraz w połączeniu z innymi słowami (również z formami liczby mnogiej i odpowiednimi odmianami). Kolejnym jest dopasowanie do wyrażenia, które umożliwia wyświetlenie reklamy dla hasła niezmienionego lub jego zbliżonej odmiany, które może zawierać inne słowa przed nim lub za nim. Najbardziej precyzyjną opcją dopasowania jest dopasowanie ścisłe. Wyświetla ono reklamę tylko po wpisaniu dokładnego wyrażenia słowa kluczowego. Czwartą opcją dopasowań są wykluczenia, czyli frazy i słowa, które powodują brak wyświetlanie się reklamy, gdy pojawią się w zapytaniu. Celem wykluczeń jest ograniczenie niechcianych kliknięć w reklamę. Przykładowo, gdy naszą frazą jest “mechanik samochodowy w Warszawie” nie chcemy by nasza reklama wyświetlała się po wpisaniu frazy “najgorszy mechanik samochodowy w Warszawie”.

Reklama obietnicą strony docelowej

Kampania Google AdWords opiera się na reklamach tekstowych, lecz do dyspozycji mamy zaledwie 95 znaków. Kluczem do sukcesu jest stworzenie krótkiej reklamy tekstowej, która będzie realizowała kilka istotnych założeń. W miarę możliwy sposób musi dawać precyzyjną odpowiedź na zapytanie internauty, aby wiedział, że na naszej stronie jest odpowiedź, której szuka. Musi się wyróżniać, zaskoczyć odbiorcę. Powielony lub niczym nie różniący się wśród konkurencyjnych linków tekst nie wzbudzi zainteresowania. Wszystko ma prowadzić do głównego założenia, którym jest przekonanie potencjalnego klienta do kliknięcia i przeniesienia się na naszą stronę. Drugą sprawą jest nasza strona docelowa, czyli strona, na której lądujemy po kliknięciu w reklamę. Aby uniknąć dużego współczynnika odrzuceń, strona docelowa musi być dopasowana do obietnicy zawartej w reklamie. Internauta oczekuje tego co mu obiecano, więc jeśli po przekierowaniu na stronę nie znajdzie odpowiedzi, opuści ją. Mało prawdopodobnym jest, że będzie sprawdzał wszystkie zakładki na stronie, w poszukiwaniu odpowiedzi. Na przykład, gdy szukamy złotej biżuterii i wpisujemy w wyszukiwarce hasło "złoty pierścionek", oczekujemy, że trafimy na stronę z konkretną kategorią, gdzie będą wyłącznie pierścionki wykonane ze złota. Nie znajdziemy tam innej biżuterii lub pierścionków wykonanych z innego surowca.

Wydawało by się nic trudnego - tworzymy kampanię, grupę reklamową, wymyślamy słowa kluczowe oraz tekst. Jednak by nasza kampania Google AdWords w pełni wykorzystała swój potencjał reklamowy, musimy śledzić raporty i odpowiednio je analizować.