Identyfikacja wizualna
 firmy

identyfikacja wizualna firmy

Identyfikacja wizualna firmy często utożsamiana jest z jej logiem, natomiast tworzy ją więcej istotnych elementów, które bezpośrednio wpływają na wizerunek firmy i jej obiór przez społeczeństwo. Jest czymś co wyróżnia firmę spośród konkurencji. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna jest rozpoznawana nawet bez loga.

Logo twarzą marki

Istotnym elementem jest logo, które przychodzi nam na myśl jako pierwsze gdy pomyślimy o jakiejś marce. Dobre logo musi spełniać kilka zasad. Nie powinno być skomplikowane, dzięki czemu jest łatwiejsze do zapamiętania. Ponadczasowe, nie ulegające panującym trendom, lecz skupiające się na tym, czy za kilka, kilkanaście lat dalej będzie efektowne. Każdy chce, żeby jego firma utrzymała się na rynku jak najdłużej, więc lepiej już na samym początku jej działalności o tym pomyśleć. Dobrym przykładem i ciekawostką może być logo Coca-Coli, które w praktycznie niezmienionej formie przetrwało blisko 100 lat, dla porównania logo Pepsi znacznie zmieniło się już 15 razy. Logo powinno być również wszechstronne i uniwersalne, co umożliwia używanie go w różnych formatach i drukowanie w różnych technikach. Trzeba się liczyć z tym, że nie będzie ono widniało jedynie na stronie internetowej, lecz musi się sprawdzić nawet w najcięższych warunkach np. w formie gadżetu reklamowego na długopisie. Warto zastanowić się czy nasze logo będzie zrozumiałe dla odbiorców, czy nie zawiera elementów, które mogą zostać skojarzone z innym obszarem niż ten, w jakim firma rzeczywiście działa. Przykładowo, błędnie rozumiane będą kolorowe baloniki w logo banku. Baloniki, kojarzone raczej z beztroską niż solidnością i bezpieczeństwem, nie wzbudzą zaufania konsumentów.

Jedna kolorystyka w całej identyfikacji wizualnej

Kolejnym ważnym elementem wchodzącym w skład identyfikacji wizualnej jest kolorystyka. Kolory działają na emocje człowieka, z psychologicznego punktu widzenia zostało udowodnione, że człowiek reaguje na kolory w przewidywalny sposób. Dlatego niezależnie od gustów i upodobań określone kolory są używane w konkretnych branżach. Nie jest to niezłomna zasada, ale kolory już w jakiś sposób sugerują z czym mamy styczność. Kolory w znaczący sposób wpływają na decyzję konsumentów, np. o tym jaki produkt zakupią.

Nie należy stosować zbyt wielu kolorów. Złotą zasadą jest umiar - trzy kolory powinny wystarczyć, zbyt duża ich liczba wprowadzi chaos i odbiorca może się pogubić. Można zamiast tego zastosować cieniowanie jakiegoś koloru - zrobi to wrażenie minimalistycznego i czystego wizerunku. Ponadto, jeżeli stosujemy konsekwentnie tą samą kolorystykę, przyczynia się to do wzrostu rozpoznawalności marki. Trzeba pamiętać, że kolor jest pierwszą rzeczą, jaką rejestruje mózg, dlatego jego właściwy dobór oraz spójność są niezmiernie ważne.

Czcionka oddaje charakter firmy

Wbrew pozorom czcionka silnie oddziałuje na odbiorców i znacznie wpływa na postrzeganie firmy. Czcionka wykorzystywana jest przy tworzeniu logo, ujednoliceniu tekstu na broszurach, folderach itp., ale również na wizytówkach, papierze firmowym czy stronie internetowej. Dobrze dobrana typografia oddaje charakter firmy, może co nieco powiedzieć o tym czym się zajmuje. Może kreować ją na nowoczesną lub tradycyjną, użycie krągłości sprawi wrażenie łagodności i spokoju, a kanciasty font wprowadzi dynamikę. Nie użyjemy czcionki przypominającej krojem pismo dziecka dla kancelarii adwokackiej - straci wtedy na profesjonalizmie. Jest to kolejny element, który konsekwentnie wykorzystywany zwiększy rozpoznawalność.

Chwytliwe hasło reklamowe

Czasami jedno zdanie, krótki przekaz, który wszyscy powtarzają nawet w swoim codziennym życiu, wywołuje u odbiorców emocje, pobudzając ich zainteresowanie. Slogan - bo o nim mowa - ma na celu jak najtrafniej ująć istotę i osobowość marki. Z założenia musi być prosty, aby subtelnie trafić do umysłu odbiorcy. Hasło reklamowe może nie tylko wybrzmiewać w spotach reklamowych w telewizji czy radiu, ale może znaleźć się na wszelkich gadżetach i materiałach firmowych. Już samo gdzieś usłyszane hasło powoduje skojarzenie z marką.

Skuteczna identyfikacja wizualna firmy

Identyfikacja wizualna firmy powinna być prosta i przejrzysta, dzięki czemu zyska na rozpoznawalności. Musi być oryginalna i wyróżniać się na tle konkurencji. Wszystkie elementy muszą być ze sobą spójne. Zanim przystąpi się do jej tworzenia, warto zastanowić się z czym ma być kojarzona nasza firma i jakie ma wzbudzać emocje. Każdy człowiek ma swój charakter, cechy osobowości. Tak samo jest z marką - posiada cechy, które można przyrównać do cech osobowości. Może być wesoła lub poważna, serdeczna lub formalna. Takich porównań można robić wiele, wiele więcej. Trzeba też określić kto jest odbiorcą naszej oferty oraz co przyciągnie go  i zachęci do korzystania z naszych usług lub produktów. Liczy się pierwsze wrażenie jakie wywiera na odbiorcach.